כל מה שצריך לדעת על עדכון גוגל האחרון – Google MUM

 

האם עדכון MUM של גוגל הוא הצעד הבא של ענקית החיפוש בהפיכת מנוע החיפוש שלה לסמנטי באופן מוחלט? ריכזנו עבורכם את כל מה שאתם, בתור אנשי SEO ומשווקים דיגיטליים, צריכים לדעת על עדכון גוגל האחרון ומה המשמעות שלו על עתיד ה-SEO.

הצגתו של עדכון MUM מייצגת את שינוי הפרדיגמה הבא בתור עבור חיפוש גוגל, לאחר עדכון Hummingbird, עדכון RankBrain ועדכון Bert.
בעוד השינויים המהותיים האחרים במנוע החיפוש התבססו על למידת מכונה ועל מודלים שונים למשימות דירוג שונות, המטרה בעדכון MUM היא ליישם רק מודל אחד עבור כל המשימות הקשורות לאינדוקס, החזרת מידע ודירוג. לשדרוג ולייעול הזה של מודלים של למידת מכונה יש השפעות חיוביות רבות על ביצועי החיפוש – אך כדי להבין את מלוא המשמעות, נצטרך כמובן להבין עם מה אנחנו מתמודדים כאן.

 

מהו עדכון MUM של גוגל?

המונח MUM הוא קיצור של Multitask Unified Model – מודל ריבוי משימות מאוחד. זוהי טכנולוגיה חדשה שגוגל הציגה לראשונה במאי 2021. מודל MUM עובד עם בינה מלאכותית וכלים להבנה ועיבוד של שפה טבעית והוא עונה על שאילתות חיפוש מורכבות עם נתונים המושגים בכמה אופנים.

מודל MUM עובד ברוב השפות והוא מעבד מידע בפורמטים שונים של מדיה כדי לספק מענה איכותי ומדויק יותר לשאילתות חיפוש. בנוסף לטקסט, MUM גם מבין תמונות, וידאו וקבצי אודיו. המטרה המעשית של העדכון היא לספק תשובות מדויקות ואיכותיות יותר לשאילתות חיפוש של משתמשים, תוך כדי שמנוע החיפוש מבין טוב יותר מה בפועל כל משתמש מחפש ורוצה לדעת.

 

כיצד עדכון גוגל MUM עובד?

לפי גוגל, עדכון MUM מהווה אבולוציה ההופכת את מנוע החיפוש לחזק יותר באופן מובהק לעומת העדכון הגדול האחרון. MUM לוקח את היישום של הבנה ועיבוד של שפה טבעית וסמנטיקה לרמה הבאה לעומת מה שהיה קיים עד להשקה שלו.

עדכון MUM משלב כמה טכנולוגיות למודל עבודה אחד כדי להפוך חיפושי גוגל לעוד יותר מבוססי סמנטיקה והקשר (קונטקסט) ולשפר את חוויית המשתמש. עם MUM, גוגל רוצה לענות על שאילתות חיפוש מורכבות שעבורן מקטע נורמלי של עמוד תוצאות החיפוש אינו מספיק – כך לתת למשתמש תשובה בחיפוש אחד במקום ביצוע כמה חיפושים כדי לדייק את החיפוש.

המשימות המרכזיות שגוגל פירטה שמודל MUM מבצע הן:

  • MUM צריך לספק הבנה מעמיקה של העולם.
  • MUM מאומן בהבנת 75 שפות בו זמנית ובמודל רב שפתי אחד.
  • MUM צריך להיות מסוגל להבין מידע ממקורות נוספים ולא רק מטקסט – אודיו, וידאו ותמונות.

מה שניתן להסיק ממשימות אלו, שגוגל בעצמה פירטה, לגבי המשמעות האופרטיבית של עדכון MUM הוא:

  • גוגל משתמשת ב-MUM כדי להרחיב עוד יותר את בסיס הנתונים הסמנטי, כגון "גרף הידע" וכדי להתקדם עוד יותר לעבר המטרה של בסיס נתונים שלם לכל הידע הקיים ברשת.

 

  • עם השקת MUM גוגל שואפת להפוך את החיפוש הבינלאומי והרב שפתי לטוב יותר וליצור אחידות משופרת מבחינה כמותית ואיכותית לגבי מדדי ותוצאות חיפוש.

 

  • ההתפתחות המשמעותית והמעניינת ביותר של עדכון גוגל MUM עבור אנשי SEO היא שהמודל החדש הזה רוצה לגשת לכל הפורמטים של מידע ומדיה כדי לכרות מידע, להבין אותו ולעבד אותו לתוצאות חיפוש מדויקות וטובות יותר, בצורה שכוונת החיפוש מקבלת מענה אופטימאלי.

 

  • התוצאה המעשית של עדכון MUM היא שבנוסף לטריליוני מקורות תוכן מבוססי טקסט, לגוגל יש עכשיו גישה לכל המידע מפורמטים נוספים של מדיה ומידע וכך האינדקס שלה הלכה למעשה גדל משמעותית. כך ניתן ליצור עוד יותר מידע באתרים וישויות דיגיטליות מתועדות ולשפר את דירוגי חיפוש גוגל גם באמצעות וידאו, תמונות ואודיו ולא רק מקורות טקסטואליים.

 

עדכון MUM: העתיד של חיפוש גוגל ומה המשמעות על SEO

MUM הוא ללא ספק החלק הבא בפאזל המרתק של גוגל בדרכה ליצירת מנוע חיפוש סמנטי טהור, שכל הזמן משתפר בהבנת ההקשר הנכון של שאילתות חיפוש ושל תוכן. לכן, הרלוונטיות של תוכן ושל קטעי תוכן צריכה להתאים גם היא להבנת כוונת החיפוש של המשתמשים. מקדמים צריכים להבין שנגמרה התקופה בה הם יכלו פשוט לכתוב תוכן רדוד ובסופו של דבר הוא יכול להביא לירידה משמעותית בתוצאות החיפוש.

עד שתצליח לפתח מחשב קוונטי שימושי באופן אמיתי ומלא (אשר יוכל לבצע כמות אדירה של חישובים בזמן מהיר בצורה בלתי נתפסת), גוגל צריכה להשתמש בכלים טכנולוגיים אחרים ובמודלים כמו MUM כדי לשפר את ההבנה הסמנטית של החיפושים במנוע החיפוש למרות המחסור המסוים בכוח עיבוד עבור למידת מכונה בהיקפים עצומים כל כך. כך, פיתוח תוכנה עוקף במובן מסוים את פיתוח החומרה בהקשר לשיפור תוצאות החיפוש במנוע החיפוש הגדול ביותר.

ה-SEO חייב להשתנות

בנקודה זו, שמנוע החיפוש של גוגל הופך לסמנטי יותר ומבין טוב יותר הקשרים וכוונת חיפוש מלאה, צריכה להישאל השאלה לגבי התפקיד העתידי של גוגל בספק טראפיק לאתרים שונים וגם באיזו רמה אנשי SEO ישפיעו ישירות על דירוגי החיפוש במציאות בה עדכוני אלגוריתם כמו MUM ילכו וייעשו מורכבים, מתקדמים ומדויקים יותר.

מבחינה מסוימת, עבור SEO עדכון MUM אכן מסמל עוד צעד אבולוציוני בשיפור ההבנה של שפה טבעית ושל כוונת החיפוש, כמו שהיה בעדכונים הגדולים האחרונים. אך בנוסף, העדכון האחרון של מודל MUM מחייב אנשי SEO לשים יותר דגש על תוכן מאומת ואיכותי העומד בדרישות של גוגל במודל E-A-T (בעידן של YMYL) וכנראה פחות על מילות מפתח כפרמטר מרכזי כל כך.

SEO טכני עדיין רלוונטי וחשוב, אך חשיבותו פוחתת ככל שהדגש עובר לניתוח ועיבוד שפה סמנטי ומתוך הקשר ושאיבת נתונים גם מסוגי תוכן אחרים מלבד טקסט. כך גם לגבי סמכותיות, אמון משתמשים וחוויית משתמש – שייוותרו חשובים אך יתכן ויידחקו מעט לשוליים לעומת דירוג חיפוש סמנטי יותר.


גם לאחר יישום עדכון MUM, תוכן איכותי, אמין וחכם ולינקים איכותיים הם עדיין הגורמים בעלי הכי הרבה השפעה על דירוגי חיפוש גוגל, כאשר מעכשיו גוגל מבין טוב יותר גם תוכן וידאו, אודיו ותמונות. התוכן שאנחנו יוצרים יצטרך להיות עוד יותר ממוקד על המשתמש ולצפות צרכים ושאלות לאורך מסע הלקוח, כפי שגוגל עושה עם עדכון MUM.

 

מאמרים נוספים